Εργασίες Μουσικής: 2021-2022

Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Περιστερίου

Επισκόπηση: Εργασίες Αφρικής

Λάμπρος Κατσούλης, 1/2/2022

Φόρμα Εργασίας

Η εργασία αυτή όπως και όλες οι ανάλογες προσπάθειες, έχουν στόχο την εξοικείωση των μαθητών στην κριτική έρευνα και ακρόαση και την καλλιέργεια του μουσικού αισθητηρίου.

Βασική οδηγία ήταν η περιγραφή ενός συγκεκριμένου δρώμενου, με επικέντρωση κυρίως επάνω σε αυτό, ώστε η κάθε εργασία να έχει την δική της ιδιαιτερότητα και την αποφυγή μεταφοράς τετριμμένων πληροφοριών. Με τα σύγχρονα μέσα άλλωστε, βρίσκει κανείς πληθώρα γενικών πληροφοριών.

Η εργασία για τις Φυλές της Αφρικής είχε ως κύριο θέμα την περιγραφή ενός βίντεο (κυρίως από το Youtube) με ζωντανή λαϊκή μουσική από κάποιο χωριό της υποσαχάριας Αφρικής. Οι οδηγίες για την επιλογή του βίντεο δόθηκαν στο E-class ΜΟΥΣΙΚΗ_Β_Γυμν.-ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ- Έγγραφα-1η_Εργασία_Αφρική στο αρχείο ΑΦΡΙΚΗ_ΦΟΡΜΑ_ΕΡΓΑΣΙΑΣ_.pdf

Αρκετοί μαθητές, κατάφεραν να ακολουθήσουν τις οδηγίες, ενώ ήταν αναμενόμενο πως θα υπήρχαν δυσκολίες στην κατανόηση των ερωτημάτων από κάποιο ποσοστό μαθητών.

Επιμέλεια ανάρτησης εργασιών

  1. Για την ανάρτηση των εργασιών, έχουν γίνει ελάχιστες διορθώσεις κυρίως ορθογραφικές, χωρίς όμως αυστηρή τήρηση των κανόνων ορθογραφίας σε περιπτώσεις όπου συναντώνται παλαιότεροι τύποι λέξεων.

  2. Όπου χρειάστηκε, προστέθηκαν επικεφαλίδες και έγινε αναδιάταξη ώστε να υπάρχει ομοιομορφία στην διάρθρωση των κειμένων.

  3. Έχει παραμείνει αυτούσια η σύνταξη εφ’ όσον βγαίνει νόημα, ώστε να διατηρείται η αυθόρμητη έκφραση των μαθητών.

  4. Γραφικά πλαίσια παρουσιάσεων και ειδική μορφοποίηση κειμένου, δεν έχουν μεταφερθεί στην παρούσα μορφή των εργασιών (html). Έγινε επιλογή ορισμένων μόνο φωτογραφιών, ενώ για τα βίντεο, χρησιμοποιούνται οι καταχωρημένες στο site του Youtube.

  5. Όπου χρειάστηκε παρέμβαση στο κείμενο, έχει σημειωθεί ως: [σ.τ.δ: σημείωση του διδάσκοντα].

Στατιστικά

Για την συνολική στατιστική εικόνα, καταγράφηκαν 41 κριτήρια για κάθε εργασία. Παρουσιάζονται τα σημαντικότερα.

Ποσοστά συμμετοχής

Σύνολο Τάξης Β Γυμνασίου: 67 μαθητές.

Εργασίες που κατατέθηκαν: 45 εργασίες (67,2% επί του συνόλου της τάξης).

Σύνολο μαθητών τμήματος Εικαστικών: 24, κατατέθηκαν 12 εργασίες (50% του τμήματος).

Σύνολο μαθητών τμήματος Θεάτρου: 22, κατατέθηκαν 17 εργασίες (77,3% του τμήματος).

Σύνολο μαθητών τμήματος Χορού: 21, κατατέθηκαν 16 εργασίες (76,2% του τμήματος).

Διακρίνεται το χαμηλό ποσοστό του τμήματος κατεύθυνσης Εικαστικών.

Ποσοστά Θεματολογίας

Φυλές

Χώρες

Κατανομή ενοτήτων σε 35 δημοσιευμένες εργασίες

ΕΝΟΤΗΤΑ ΛΕΞΕΙΣ %
Γενικές πληροφορίες: 1773 10,21
Γενικά Πολιτισμός: 2832 16,30
Γενικά Εικαστ.-Εμφάν: 633 3,64
Γενικά Χορός: 983 5,66
Γενικά Μουσική: 1568 9,03
Γενικά Όργανα-Φωνές: 833 4,80
Βίντεο Στοιχεία: 1517 8,73
Βίντεο Πολιτιστικά: 1289 7,42
Βίντεο Εμφάνιση: 826 4,76
Βίντεο Χορός: 821 4,73
Βίντεο Όργανα-Φωνές: 1353 7,79
Κριτική ανάλυση: 961 5,53
Επίλογος-σχόλια: 1981 11,40
Σύνολα 17370 100,00

Περίπου το 39% των λέξεων συνολικά, σχετίζονται με το θέμα (βίντεο).

Ως “Κριτική ανάλυση”, καταγράφεται το τμήμα το κειμένου (προτάσεις, φράσεις) που εμπεριέχουν σύγκριση, συσχέτιση γεγονότων και δεδομένων, εφαρμογή τους επί του πεδίου κλπ.

Σύνδεσμοι στις εργασίες

Συμπεράσματα

Είναι ικανοποιητική η εικόνα των εργασιών γενικότερα. Η πρώτη προσπάθεια πάντα είναι δύσκολη ιδίως όταν δεν υπάρχει αντίστοιχη εμπειρία. Αυτό δεν μας αποθαρρύνει, τουναντίον αποτελεί αφετηρία για ακόμη πιο στοχευμένες δράσεις. Ένας στόχος θα ήταν να ανέβει το ποσοστό κειμένου και σκέψης επάνω στο ίδιο το θέμα που επιλέγεται από τους μαθητές. Ελπίζω σε μεγαλύτερη συμμετοχή στις επόμενες εργασίες, ο μόνος τρόπος ώστε να υπάρχει όποια βελτίωση και πρόοδος.